Kisgyermekgondozó és nevelő tanfolyam indul Barcson!
Képzés megnevezése: Kisgyermekgondozó és nevelő
OKJ azonosító: 54 761 02Óraszám: 1430 óra
Képzés helyszíne: Barcs
Engedélyszám: E-000526/2014/A042
Képzés megnevezése: Kisgyermekgondozó és nevelő
OKJ azonosító: 54 761 02
Óraszám: 1430 óra
Képzés helyszíne: Barcs
Engedélyszám: E-000526/2014/A042
Elmélet és gyakorlat aránya:
858 (60%) elméleti; 572 (40%) gyakorlati óra
A képesítés rövid leírása:
A kisgyermekgondozó, –nevelő a 0–3 éves korú gyermekek ellátását az erre a korosztályra szakosodott gyermekintézményekben önállóan végzi. Felelősséget vállal a rábízott kisgyermekért, gyermekcsoportért, a nevelés folyamatában hozott döntéseiért és nevelői tevékenységének következményeiért. A kisgyermeknevelő, érett felnőtt személyiség, aki megfelelő empátiával képes fordulni a gyermekekhez és családjaikhoz, szakmai felkészültsége alapján hitelesen tudja a családok felé közvetíteni a kisgyermekek nevelésével, fejlődésével kapcsolatos tudását, ismereteit. Tiszteletben tartja a kisgyermek személyiségét, megfelelő toleranciával rendelkezik a mássággal kapcsolatban. Feladata a 0–3 éves korú gyermekek testi és pszichés szükségleteinek kielégítése, nevelése, fejlődésük támogatása. A mindennapi tevékenysége során a gyermekek szükségéleteinek figyelembevételével alakítja ki a gyermekek életterét, biztosítja a gyermekek önálló tevékenységének feltételeit, a szokások és egészséges életmód kialakulását. Felismerve a kisgyermekek biológiai és pszichés szükségleteit, azokat egyénre szabottan elégíti ki. A játék feltételeinek megteremtése mellett, részt vesz a játékban úgy, hogy a gyermekek motivációja, kíváncsisága, játékkedve fennmaradjon. Munkája során nem pótolja, hanem kiegészíti a családi nevelést, érzelmi biztonságot nyújt a kisgyermek számára. Segíti a gyermeket a világ megismerésében úgy, hogy aktivitásra való igényét tiszteletben tartja, nem veszi el tőle a felfedezés örömét. Fogékonnyá teszi a gyermekeket a művészetekkel szemben, a korosztálynak megfelelő zenei, vizuális és anyanyelvi élmények tudatos és rendszeres közvetítésével. A gyermekek szociális készségét fejleszti, olyan szabályok felállításával, amik érthetőek és betarthatóak, segíti a konfliktusok megoldását és támogatja a gyermekek egymás felé irányuló pozitív kezdeményezéseit. A szülőkkel állandó kapcsolatot tart, kompetenciájukat erősíti, rendszeresen beszámol a gyermekükkel kapcsolatos napi eseményekről. Kisgyermekek tevékenységével, fejlődésével kapcsolatos dokumentációt vezet.
A szakképesítéssel rendelkező képes:
- értelmezni a szakterületi ellátáshoz kapcsolódó jogszabályokat és a szakirodalmat,
- átlátni a gyermekek napközbeni ellátásának rendszerét,
- a szakmai ajánlásokat munkája során rendszeresen alkalmazni,
- szakmai ismereteit bővíteni, továbbképzéseken részt venni,
- alkalmazni a közegészségügyi előírásokat, az élelmi anyagok, gyógyszerek, vegyszerek használatára és tárolására vonatkozó elvárásokat,
- mondóka, vers, mese készletét folyamatosan bővíteni, naprakészen tartani, mindezt érzelem gazdagon előadni a gyermekek életkorának és fejlettségének megfelelően,
- közvetlen vezetői, illetve szakmai irányítás nélkül, önállóan, gyorsan, kevés hibával a tanult ismeretek szakszerű alkalmazására, a munka eredményének ellenőrzésére, a feltárt hibák javítására,
- a gyermekek viselkedésének okait és tevékenységének motivációit felismerni, és ennek figyelembevételével tervezni és szervezni az egyéni képességek fejlesztését,
- a családokkal szimmetrikus, nevelőpartneri kapcsolatot kialakítani. Tudni, hol van a család és a bölcsőde kompetencia határa, ennek megfelelően viselkedni. Hitelesen és tapintatosan tájékoztatást nyújtani,
- alkalmazni és mérlegelni a konfliktuskezelés és problémamegoldás különböző módszereit, gyorsan és megalapozottan dönteni,
- segíteni a gyermekek konfliktus megoldási készségének fejlődését,
- enyhíteni az anyától való elszakadás fájdalmát, a félelmeket és a szorongást,
- a munkahelyi kapcsolataiban a konfliktusokat önállóan megoldani, illetve tudni, mikor kell és kitől segítséget kérnie,
- felelősséggel és hivatástudattal dolgozni, munkájával hozzájárulni az intézmény szakmai presztízsének növeléséhez, tevékenységét összeegyeztetni az intézmény szakmai küldetésével,
- felelősséget érezni a gyermekek személyiségformálása, fejlődése iránt,
- a munkája során birtokába került adatokat a jogszabályok és a szociális munka etikai kódexe szerint kezelni,
- munkáját pontosan, szorgalommal, tudatosan végezni. Munkahelyén mindig időben megjelenni és a műszakbeosztáshoz rugalmasan alkalmazkodni,
- a munkaköri leírásában meghatározott feladatokon kívül egyéb feladatokat is ellátni (díszítés, előadás meghallgatása, stb.), munkatársainak ismereteket átadni, motiválni őket önkéntes feladatok vállalására,
- ötletet adni, javaslatokat tenni a bölcsőde tárgyi felszereltségének és szakmai munkájának javítására.
A képzés moduljai:
- 10525–12 A szociális ellátás általános tevékenységei
- 10559–12 Elsősegély–nyújtási feladatok
- 12046–16 Gyermekellátási alapfeladatok és alapelvek
- 10528–12 Házi időszakos gyermek–felügyeleti feladatok
- 10529–16 A napközbeni gyermekellátás feladatai
- 10530–16 A napközbeni gyermekellátás dokumentációs feladatai
- 11498–12 Foglalkoztatás I. (érettségire épülő képzések esetén)
- 11499–12 Foglalkoztatás II.
Intenzitás: Elmélet: heti 30 (5*6) óra, Gyakorlat: heti 40 óra (5*8) óra
Bemeneti feltételek:
- érettségi végzettség
- foglalkozás egészségügyi alkalmassági megléte
- betöltött 18. életév